Alle kender svaret - men flere har glemt spørgsmålet.

Har du nogensinde oplevet, at det kan være svært, at stille de rigtige spørgsmål? Om ikke at kende svaret, ja, end ikke målet, på forhånd?
Om at opstille begrænsninger og alligevel have åbne rammer?

Hvordan stiller man spørgsmål om noget man ikke kender, og hvis man kun har 'fornemmelse' af en retning? Hvilke antagelser tillægger du spørgsmålet? Hvad er din præferenceramme? Hvilke billeder danner du? Hvilke følelser aktiveres?

Kloge teoretikere har sagt, at 'spørgsmålet indikerer svaret' - eller deromkring. Det er i hvert fald sikkert at kineserne siger: ”Stil aldrig et spørgsmål, du ikke kender svaret på.“

Det 'åbne' spørgsmål er netop åbent, fordi det kun angiver en retning og ikke et endegyldigt mål - og fordi, der kan være uendeligt mange svar. Eller snarere; der er intet rigtigt eller forkert svar. Det åbne spørgsmål opfordrer til at starte – og stoppe – fortællingen lige præcis dér, hvor du og dine tanker befinder sig.

Alle svar indeholder således nogle antagelser, forudsætninger, betingelser, præmisser, som binder sig til spørgsmålet. Det er fortællinger, som dybest set udspringer af besvarerens indsigt, personlighed, preferenceramme, erfaringer, oplevelser m.v., der giver vores svar en personlig form og udtryk: Svaret svarer til vores identitet og værdier og kan i visse tilfælde ligge fjernt fra spørgsmålet.

Lad mig give et klassisk eksempel.

Hvad er 2+2?

Hvis jeg svarer "mavedans på Hawaii", er det nok de færreste der kan følge med. Hvorfor? Fordi de ikke kender fortællingens præmisser; præferencerammen er u-erkendelig (u-kendbar; du ved ikke hvad du ikke ved). Og fordi de ikke kender ligningens mange faktorer, m.a.o. dét, der ligger inde imellem. Det er måske ingen hemmelighed for dig, men dit publikum er 'stået af'. Ikke fordi du virker frastødende eller har glemt at stryge din skjorte, men af ren og skær uvidenhed. De kan bare ikke ’følge dig’. Hvis du virkelig har lyst til at vide hvordan jeg kom frem til det resultat...så, for eksemplet skyld (og din fremtid), kommer den 'hemmelige' rejsebeskrivelse her:

traek 1
"Jeg havde denneher flotte 2-plans villa i udkanten af Rødovre. På et tidspunkt begynder kommunen så at bygge en motorvej og anlægger derfor et jorddepot ikke langt fra villakvarteret. Det viser sig så, at udgravningen forskrækker alle de rotter som før havde det dejligt dér - og de flygter nu hen på den mere rolige villavej. Her er der masser af ynglemuligheder og vores krybekælder blev hjemsted for 2 par rotter. Det synes ikke af meget, men på rekordtid var det blevet en halv million milliard, som var umulige at komme af med.

Resultatet var, at hus og grund blev hærget og ødelagt til ukendelighed. Af en eller anden årsag dækkede forsikringen ikke og jeg lå efterhånden vågen hver nat i bar frustration over, hvad jeg skulle gøre for at redde mig ud af det økonomiske morads. Min manglende nattesøvn gjorde mig irritabel og tvær og ødelagde mit ellers gode humør. Det smittede selvfølgelig af på jobbet, hvor jeg ikke længere kunne koncentrere mig: Jeg nåede ikke deadlines og lavede flere og flere fejl. Tilsidst blev jeg fyret. Min indkomst forsvandt. Huset gik på tvansauktion og min kone forlod mig og tog børnene med.

Alene i verden, tager jeg i bar desperation hyre som langturschauffør og ender på et tidspunkt på en sydlandsk rasteplads hvor lastbilen bliver stjålet for øjnene af mig. Jeg bliver sendt til lufthavnen i München med en enkeltbillet til København. Men et eller andet går galt i booking-teknologien, så jeg bliver forvekslet med en anden passager, som skal holde et foredrag for nogle forretningsfolk på Hawaii. Jeg får derfor 1. klasses betjening på det forkerte fly, indlogeres på et 5 stjernet hotel og sidder nu i restauranten i vandkanten og nyder forestillingen med lokale hula-hula-mavedansere, henover en velrystet cocktail."

Udover at ‘Hawaii’ indeholder bogstaverne ‘i’ og ‘a’ to gange, vil det være svært for andre at forstå, hvordan kom du så lige dértil, fra A til B?
Lad os prøve igen fra en andel vinkel:

Spørgsmål: Hvad er 2+2?
Svar: "Live musiker i klubben".
Det er fortællingen om "de fire knapper på mit micro-stereo anlæg. Jeg kigger på en CD, indsat på anlæggets ’tallerken’, hvilket får mig til at tænke på hvor mange CD'ere der står på min reol. Og at der kunne være mange flere, hvis jeg talte mine gamle LP-plader med. Nogle af dem stammer tilbage fra tiden i klubben, hvor vi var DJ's hver fredag og et par årlige højdepunkter, hvor der var rigtig stor fest og ballade i den store sal. Det var så dér, vi stod på scenen første gang, som totalt amatør live musikere."

En start og en slutning. Tanken har nået et mål. Et klimaks. Derudover, er det kun et spørgsmål om vedholdenhed, hvor langt jeg vil fortsætte tankerækken.
For den kunne være fortsat helt tilbage gennem opsparing til min første guitar, videre til blokfløjteundervisning som 6-årig og endda have udpenslet familiens historie med tipoldemødre der spiller mandolin og fjerne aner til et par sigøjner-lejre. Hvilket igen åbner døren til slægtshistorien og......ja, det kunne fortsætte i det uendelige.

Det afgørende er ikke svaret. Det er rejsen!
For hver eneste af alle disse 'stoppesteder', eksisterer der næsten uendeligt mange forbindelser til andre vilkårlige fortælle-linier, der allesammen kan give et indspark til et muligt svar.

Det paradoksale er, at på sin vej gennem tankemyldret, bliver alle oplevelser bedømt, vejet og analyseret udfra det valgte perspektiv.
Nu var spørgsmålet jo hængt op på eller relateret til en målsætning eller 'ramme' (2+2=?), så hér kunne jeg bare køre min fortælling ud i det uendelige og give svaret, når det passede mig.
Det er denne frihed vi søger, når der tales om at ’tænke ud af boksen’. ’Boksen’ er dit konventionelle perspektiv, som du er fortrolig med og som du skal forsøge at se bort fra. For de fleste kræver det både øvelse og overvindelse. Går vi tilmed et skridt videre og forestiller os at der slet ikke eksisterer nogle bokse overhovedet – fordi boksen jo blot er en ’konstruktion’ vi selv har skabt – viser det sig, at vi nu kan lege med fantasien og se verden gennem alle de ’briller’ og farvede linser vi kan drømme om. Du vil finde ud af, at tingene pludseligt får helt andre betydninger.

I den kreative innovations process er der også rammer, relationer og perspektiver.
Dem vil du kunne 'hænge' dine billeder op på.
Uden at spørge om andet end: “Hvad ellers?”.

Her har du nogle eksempler på ikke-så-langt-ude svar, der ændrer sig afhængigt af, hvilket perspektiv du vælger at se verden fra:

traek 1

(NB: Hvis du er overbevist om at “4” er det eneste rigtige svar i universet, har du ikke forstået spørgsmålet!)

traek 1

– For den talblinde, betyder det - om ikke vejen til et sikkert nederlag, så dog en sej og opslidende indsats.
– For kode-nørden, betyder det 8 bogstaver; to T’er, to O’er, et P, et L, et U og et S. (iøvrigt et sæt af to forskellige ord/tegn). – For den klassiske, betyder det en masse kaniner... og ingen gulerødder i urtehaven (og et Google opslag om Fibonacci's taleksempel)
– For den humoristiske, betyder det en 'catch-22'.
– For villaejeren, er det begyndelsen til en uendelig rotteplage.
– For pædagogen, er det overblik og disciplin (to rækker børn).
– For den invalide, er det gensynet med ulykken, som fortæller ham hvor mange fingre han har tilbage.
– For den behagelige, er det lige dele sukker og Nescafe.
– For vennerne, er det en middag eller bordplan (knive + gafler).
– For cyklisten, er det et 6-dages løb.
– For dating-bureauet, er det en forretningsmission.
– For trommeslageren, er det en 'hvirvel'... en takt, en rytme.
– For skoleeleven, er det frokost (et stykke smørrebrød med spegepølse og agurk).
– For skolelæreren, er det et system af borde og elever.
– For træneren, er det et 'sæt'... og bedre helbred.
– For pokerspilleren, er det rød og sort... eller tal-og billedkort...4/5 af et ‘fuldt hus’.
– For arkitekten, er det en pyloner.
– For bilisten, er det myldretrafik (en smal motorvej)….
– For mekanikeren, er det bare for-og bagaksel med hjul.
– For mureren, er det et hus (mønster af sten).
– For grønthandleren, er det balance på vægten.
– For jordemoderen, er det tvillinger ( to æg + to sædceller)
– For kaninavleren (dér var de sørme igen), er det flere pelse, mere kød og større omsætning.
– For den religiøse, en ny begyndelse (Noah og Syndfloden).
– For matematikeren, er det en standard-formel der også kan udtrykkes som 2^2.
– For geometeren, er det alt fra en ligesidet trekant over en rektangel til parallelle linier.
– For den elskende, er det at spejle sig i øjnene af sin elskede.
– For de vellystne, er det partnerbytte.
– For psykoanalytikeren, er det narcissisten (spejlbillede).
– For rugbyspilleren, er det målstængerne.
– For fodboldspilleren, er det nedrykning (2-2 =1 point).
– For gartneren, er det en smuk allé (eller 300 meter).
– For bartenderen, er det ...
– For syersken, er det ...

Nu er du sporet ind - fortsæt med dine egne perspektiver...